Institute.SK  
INSTITUTE CONSERVATISM M.R.STEFANIK
RESEARCH AREAS
FOREIGN POLICY AND NATIONAL SECURITY

EUROPEAN AFFAIRS

ECONOMIC POLICY AND PUBLIC FINANCE

ENVIRONMENTAL POLICY


Print
Vládne daňovo-odvodové (za)ťaženie
[20.04.2011, Peter Gonda, ČLÁNKY]

Ministerstvo financií vyšlo s návrhom zmien daní a odvodov, ktorý zverejnilo po marcovej búrke diskusií načasovaných na obdobie odovzdávania daňových priznaní. Priaznivo vyznieva návrh iba oproti predchádzajúcim verziám, nie v porovnaní so súčasným stavom či z pohľadu žiaducej zmeny systému.

Zdá sa, že navrhnuté zmeny zapadajú do vládneho daňovo-odvodového ťaženia na peňaženky ľudí. Okrem už prijatých krokov to potvrdzujú aj plánované rozpočtové záťahy ministerstva, napríklad návrhy na zvýšenie spotrebnej dane z piva a tichého vína, zavedenie bankovej dane a „motivovanie“ samospráv k zvýšeniu sadzby dane z nehnuteľností.

Finančná diera po extrémnej výdavkovej expanzii Ficovej vlády a komplikovanosť daňovo-odvodového systému sú nespochybniteľné problémy. Dôvodom pre zvyšovanie daní či odvodov by však byť nemali. Ani zamýšľaný experiment s názvom odvodový bonus by nemal ospravedlniť akékoľvek zvýšenie daní a odvodov.

Nesystémové východiská

Vo východiskách vládneho návrhu je zakódované povýšenie problému komplikovanosti systému nad problém daňového a odvodového zaťaženia. Ide o logickú chybu. Spôsob zdanenia má nižšiu hierarchickú úroveň ako daňovo-odvodové zaťaženie. Sprehľadnenie systému je opodstatnené, ale nemalo by ísť na úkor zvýšenia daňovo-odvodového zaťaženia. Daňové a odvodové zaťaženie je pritom u nás naďalej reálny problém, najmä zaťaženie nákladov práce predstavuje brzdu produktívneho zamestnávania. Podľa aktuálnej štúdie Svetovej banky a PwC Paying Taxes 2011 je miera zaťaženia práce na Slovensku dokonca siedma najvyššia spomedzi 183 krajín sveta.

Chybným prístupom vlády je tiež snaha čo najviac vtesnať do rovnakých odvodových a daňových podmienok tzv. dohodárov, živnostníkov a iných samostatne zárobkovo činných osôb (SZČO) so zamestnancami, a to podľa vzoru zamestnancov, ktorí sú najviac odvodovo zaťažení.

Ďalším podstatným nesystémovým východiskom je, že vláda uskutočňuje zmeny v odvodoch a daniach bez výrazných úprav na výdavkovej strane, kde neúmerne bujnejú prerozdeľovacie schémy štátu. Predstavuje to bariéru riešenia podstaty ekonomických a sociálnych problémov spočívajúcich v spoliehaní a napojení sa na štát a pestovaní závislosti na ňom.

Negatívne dôsledky v prevahe

Návrh ministerstva financií prináša zmeny zamerané na zjednodušenie a sprehľadnenie daňovo-odvodového systému, zníženie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a nízkopríjmových SZČO na úkor zvýšenia zaťaženia ostatných SZČO a dohodárov s príjmami nad úrovňou životného minima.

Z predpokladaných prínosov spomeňme zavedenie tzv. superhrubej mzdy ako nultý krok zníženia odvodovej záťaže zamestnancov. Ďalšie technické opatrenia – napríklad spoločné finančné úrady a zavedenie jednotného ročného zúčtovania – by mali znížiť administratívne zaťaženie. Pozitívom je, že ministerstvo navrhuje možnosť odpísania novonadobudnutého majetku už v prvom roku a nakoniec aj zrušenie tzv. milionárskej dane. Zmeny by tiež mali zvýšiť čisté príjmy SZČO s nízkym ziskom pred zdanením a mierne aj takmer všetkým zamestnancom.

Na „reformu“ by však doplatili SZČO a tzv. dohodári s príjmami nad životné minimum. Pre približne 60% dotknutých SZČO by to mohlo znamenať vyššie zdanenie a viditeľné zníženie čistých príjmov (v priemere až o takmer 350 eur ročne). Platí to najmä pre tých, ktorí nemajú vysoké náklady a budú si naďalej uplatňovať paušálne výdavky ako odpočítateľnú položku zo základu dane. Alternatívou bude pre nich účtovať si reálne náklady. To by mohlo pre nich znamenať ďalšie (časové a iné) náklady.

Takto nastavená „reforma“ by zvýšila daňovo-odvodové zaťaženie práve tých, ktorí patria medzi ekonomicky aktívnejších a dynamickejších, nezávislejších od štátu a fungujúcich na báze pružnejších pracovných vzťahov. Nezamýšľanými negatívnymi dôsledkami by tak mohlo byť ukončenie živností, obmedzenie tvorby zdrojov, ekonomických aktivít, zníženie počtu produktívnych pracovných miest a zamestnanosti i prechod niektorých do čiernej ekonomiky.

Negatívnym dlhodobým dôsledkom môže byť prehĺbenie pseudo-kultúry závislosti a spoliehania sa na štát. Následne to môže deformovať nielen ekonomické rozhodovania, ale aj tradičné hodnoty, politické motívy a slobodnú spoločnosť. Čím viac sú ľudia závislí od vlády, tým viac ospravedlňujú jej pôsobenie a nárast a tým viac majú tendenciu voliť politikov garantujúcich bujnejúci sociálny štát.

Alternatíva existuje

Alternatíva k vládnemu ťaženiu na vrecká daňovníkov existuje aj v prostredí komplikovaného daňovo-odvodového systému a deficitov verejných financií. Namiesto zvyšovania daní a odvodov by v prvom kroku malo dôjsť k „upratovaniu“ v daňovo-odvodovom systéme bez zvýšenia finančného a administratívneho zaťaženia ktorejkoľvek skupiny, spolu so znižovaním verejných výdavkov, aktív štátu a zasahovania vlády. Vláda by napríklad nemala viac presmerovávať dane na podporu podnikateľov, či už poľnohospodárov alebo investičné stimuly (aktuálny príklad firmy Honeywell).

V ďalších krokoch je potrebné razantne znižovať úlohu vlády a odbúravať vládou vynucovanú pseudo-solidaritu. Zároveň by vláda mala znižovať dane a odbúravať Bismarckom zavedené „poistné“ odvody. Je to v rukách poslancov parlamentu, ktorí si budú musieť zodpovedať otázku, či priskočia k vládnemu daňovo-odvodovému ťaženiu alebo v duchu prvého kroku žiaducej alternatívy prijmú len také zmeny, ktoré nikomu nezvýšia dane alebo odvody.

Autor je riaditeľ KI.

Článok bol publikovaný v Konzervatívnych listoch 04/2011.

    RSS English | Slovak

HOME

SLOVAK

SEARCH

CONTACT US

SUPPORT US

CONSERVATIVE LIBRARY

VIDEO

PHOTOGALLERY

OUR PARTNERS

Conservative Economic Quarterly Lecture Series /CEQLS/

Templeton Freedom Award 2009

BOOK: IN DEFENSE OF THE FREE MARKET

ECEG

ECEG

This website was created also thanks to funding granted by The Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.

Website powered by Metafox CMS from Platon Group.

Institute @ Fecebook

Conservative Institute of M. R. Stefanik
Bajkalská 29F
821 05  Bratislava
Slovakia

Tel.:  +421 258 100 188
E-mail:  conservative@institute.sk
Web:  http://www.institute.sk