Institute.SK  
INSTITUTE CONSERVATISM M.R.STEFANIK
DOMINIK TATARKA AWARD

Print
Ako sa ma tento rok porota zbavila
[16.03.2017, Alexander Balogh, CENA DOMINIKA TATARKU]

„Budem ti hovoriť len také jednotlivé, navzájom nenadväzujúce a nekomentované ,bliky‘, ktoré mám zafixované v pamäti v súvislosti s Janom,“ povedal mi Fedor Gál pri príprave knihy o Jánovi Langošovi. Stretával som sa vtedy vlani s mnohými podstatnými ľuďmi Jankovho života a so všetkými to bolo úžasné, dojemné a obohacujúce. Ale chcem zostať pri tých Fedorových blikoch. Nie pri ich obsahu, ten je v knihe, ale pri metóde sprostredkovania spomienok, ktorú si dovolím, hoci bez jeho dovolenia, teraz aplikovať v súvislosti s Dominikom Tatarkom.

S človekom, ktorého som mal šťastie zažiť aj osobne, hoci to bol vzťah v prevažnej miere jednosmerný, len odo mňa k nemu. A ani akákoľvek snaha o spomienkový optimizmus mi nedovolí si namýšľať, že by si ma niekedy zafixoval viac ako len jedného z hlúčika mojich kamarátov a kamarátok (kam patrila aj jeho dcéra Desana), z ktorých dvaja či traja mali k Dominikovi skutočne blízko.

Ale po poriadku. Čakal by som, že môj prvý tatarkovský spomienkový záblesk sa bude týkať jeho kníh, ktoré boli vtedy v učebných osnovách, no zrejme tá podvedomá nechuť čítať to, čo je v škole povinné, mi stret s ním oddialila. O to silnejší je prestrih na moje opakované návštevy filmovej Panny zázračnice a následné hodiny vzrušených neskorovečerných debát na bratislavských uliciach cestou z kina Liga (či už vtedy sa to kino volalo Mier?). Potom už viedla rovnako nadšená cesta k Prúteným kreslám, kým pri Démonovi súhlasu mi trvalo dlhšie, než som bezo zvyšku pochopil a rešpektoval onen „výkrik prozření“, ktorým neskôr aj pre mňa Václav Havel pomenoval tento Tatarkov očistec.

Videozáznam z udeľovania Ceny Dominika Tatarku

Ďalší spomienkový strih. Je najhlbšia normalizácia, prelom 70. a 80. rokov a priamy zážitok v dnes už neidentifikovateľnom bratislavskom bufete pri zle načapovanom pive vo voskových pohároch. V pološere sa zblízka pozerám do tváre Tatarkovi, ktorý zhruba v tom čase pripadal francúzskemu spisovateľovi Bernardovi Noelovi ako „muž s postavou drevorubača a inteligenciou trpiaceho človeka“. Muž, ktorému zobrali jeho čitateľov a ktorý, podľa vlastných slov, existoval už len pre políciu. Uvedomil som si, ako ešte len pár rokov predtým svojou vitálnou prítomnosťou medzi divákmi v amfiteátri nezabudnuteľného pezinského Koncertu mladosti dodával tomuto podujatiu odvahu a dôstojnosť.

A potom ešte krátky strih na moju nepochopiteľnú laxnosť, s ktorou som niekedy v 80. rokoch prijal oslovenie Martina Šimečku a Jana Langoša pomôcť pri spracúvaní Tatarkových Navrávačiek. Oni dvaja odviedli neuveriteľnú prácu pri zásadnej úprave pôvodného rozhovoru Tatarku s Evou Štolbovou a premene tohto dokumentu oral history na monologický literárny text. A mňa bude navždy mrzieť, že som im vtedy pomohol len tak málo.

Odvtedy ubehlo už zhruba tridsať rokov, z ktorých posledných dvadsať sa pravidelne a s povznášajúcim pocitom najskôr v SME a teraz v Denníku N venujem referovaniu o Cene Dominika Tatarku. Toto už teraz nie sú žiadne spomienkové bliky či filmové strihy, ale jeden súvislý záber, permanentná prítomnosť obdivovaného spisovateľa v mojom profesijnom živote, gradujúca vždy s príchodom prvých jarných dní patriacich tejto Cene.

Fotogaléria z udeľovania Ceny Dominika Tatarku

Aj tohto roku som mal sedieť v tomto hľadisku s pocitom dobre vykonanej práce – totiž so zreteľom na uzávierku novín som sa vždy musel vopred dopátrať k utajovanému menu laureáta, ubezpečiť ho, že to zostane len medzi nami, vyspovedať ho a celý článok už pred ceremoniálom odoslať do tlačiarne, a tu si potom už len užívať slávnostnú atmosféru týchto chvíľ. Zo známych dôvodov som však dnes v inej role, nečakane tu stojím pred vami a z rozpakov mi nepomáha ani zdanlivo chlácholivá veta Petra Zajaca, keď som mu zmätene hovoril o svojich pochybnostiach nad rozhodnutím poroty. Jej šéf zastavil moje habkanie a s prehľadom ostrieľaného intelektuála ma vrátil do reality: „Aspoň tentoraz nemusíš u poroty vyzvedať, kto dostane tú cenu.“ V jeho hlase som však pocítil aj akúsi úľavu, takže je celkom možné, že ma na túto cenu navrhli práve preto:).

Autor získal Cenu Dominika Tatarku za rok 2016.


O Cene Dominika Tatarku:

Cena Dominika Tatarku je považovaná za jedno z najprestížnejších slovenských literárnych ocenení a je určená autorovi za výnimočné dielo, ktoré napĺňa humanistické tradície slovenskej kultúry a v tomto zmysle nadväzuje na duchovný odkaz Dominika Tatarku. Cena sa udeľuje od roku 1995, vždy za knihu, ktorá vyšla v predchádzajúcom roku.

Porota Ceny Dominika Tatarku má svojich stálych členov, ktorými sú Vladimír Petrík, Daniel Fischer, Gabriela Rakúsová, Ján Králik, Martin Mojžiš a Peter Zajac. Ďalším členom je nositeľ ceny za predchádzajúci rok - tentoraz si túto úlohu plnila Irena Brežná.

    RSS English | Slovak

HOME

SLOVAK

SEARCH

CONTACT US

SUPPORT US

CONSERVATIVE LIBRARY

VIDEO

PHOTOGALLERY

OUR PARTNERS

Conservative Economic Quarterly Lecture Series /CEQLS/

Templeton Freedom Award 2009

BOOK: IN DEFENSE OF THE FREE MARKET

ECEG

ECEG

This website was created also thanks to funding granted by The Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.

Website powered by Metafox CMS from Platon Group.

Institute @ Fecebook

Conservative Institute of M. R. Stefanik
Bajkalská 29F
821 05  Bratislava
Slovakia

Tel.:  +421 258 100 188
E-mail:  conservative@institute.sk
Web:  http://www.institute.sk